#1 Een overvloed aan slides
De meeste sprekers willen een overvloed aan informatie geven. Alles wat ze weten willen ze vertellen. Daarbij komt dat er slides gegeven worden met een overvloed aan informatie. Hierdoor hebben mensen de tijd niet om alles te lezen en is er eenzelfde informatie-instroom via geschreven taal als via gesproken taal. Vaak worden ingewikkelde grafieken getoond, welke een ernstige inspanning vergen om ze te verstaan. Duurzaam presenteren is presenteren met eenvoud
#2 Geen duidelijke boodschap
In mijn coaching sta ik telkens verbaasd, hoe sprekers te weinig stil staan bij welke boodschap ze aan wie willen vertellen. Vaak wordt alle info gegeven zonder een duidelijke lijn aan te geven. Hierdoor krijgt de luisteraar een overvloed aan info en kunnen ze de info niet meer bundelen
#3 Geen verbinding met het publiek
Men vraagt zich niet af, wie is het publiek, wie zijn mijn toehoorders, wat willen ze horen, wat is hun doel van hun aanwezigheid. Willen ze zich ontspannen, amuseren, informatie opdoen, kijken naar de concurrentie enz ….
#4 Te weinig passie en enthousiasme
Veel sprekers brengen een presentatie omdat ze het moeten brengen of omdat hun werkgever het vraagt of omwille van een hogere functie die ze ambiëren. Een boodschap komt pas over als hij met passie, met overtuiging en met enthousiasme gebracht wordt. Veel presentaties zijn monotoon, worden te snel afgehaspeld, binnensmonds en onduidelijk weergegeven.